Volledige beschrijving geselecteerd orgel
Bron: Collectie Aart de Kort
Castro Urdiales, España (Cantabria) - Iglesia de Santa María de la Asunción
Gemeente: Castro Urdiales
Streek:Cantabria
Adres: Calle Sta. María, 39700, Castro Urdiales
Beschrijving nr.: 2001148.
Gebouwd door: Bernard Pels & Zn. (1949) - opus 224
Kort overzicht van plaatsen waar het orgel heeft gestaan
Technische gegevens
Dispositie
Grand Orgue (C-c''''): Principal 16', Principal 8', Flûte 8', Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Quinte 2 2/3', Doublette 2', Fourniture 5 rangs, Cornet 5 rangs, Cymbale 4 rangs - 1974, Trompette 8', Clairon 4' - 1974.
Positif (C-c''''): Montre 8', Quintaton 8' - 1974, Flûte à Cheminée 8', Prestant 4', Flûte Conique 4', Flûte 2', Sifflet 1' - 1974, Sesquialtera 2 rangs, Cymbale 2 rangs - 1974, Régale 8', Clairon 4' - 1974, Tremblant.
Récit Expressif (C-c''''): Quintaton 16', Principal 8', Bourdon 8', Gambe 8', Voix Céleste 8', Principal 4', Flûte 4', Nasard 2 2/3', Flûte 2', Tierce 1 3/5', Piccolo 1', Cymbale 3 rangs, Fourniture 5 rangs - 1974, Bombarde 16' - 1974, Trompette 8' - 1974, Clairon 4' - 1974, Tremblant.
Pédale (C-g'): Principal 16', Soubasse 16', Basse à Fuseau 16', Quinte 10 2/3', Montre 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fourniture 4 rangs, Basson 16', Trombone 8', Clairon 4', Cinque 2'.
De pedaaldispositie is nog uit de Delftse situatie. Deze heb ik in het Frans vertaald.
Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal III, Manuaal II - Manuaal III, Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Pedaal - Manuaal III, Manuaal I - Manuaal II 16' (1962), Manuaal I - Manuaal III 16' (1962).
Speelhulpen: 2 vrije combinaties, 6 vaste combinaties (pp - p - mf - f - ff - tutti), Generaal crescendotrede, Automatisch piano-pedaal.
Bron: Collectie Aart de Kort
Castro Urdiales, España (Cantabria) - Iglesia de Santa María de la Asunción
Gemeente: Castro Urdiales
Streek:Cantabria
Adres: Calle Sta. María, 39700, Castro Urdiales
Beschrijving nr.: 2001148.
Gebouwd door: Bernard Pels & Zn. (1949) - opus 224
Jaar | Orgelbouwer | Opus | Activiteit | 1949 | Bernard Pels & Zn. | 224 | nieuwbouw | 1962 | Bernard Pels & Zn. | wijzigen dispositie | 1969 | Bernard Pels & Zn. | diverse werkzaamheden | 1974 | Manufacture Lorraine des Grandes Orgues Haerpfer & Erman | overplaatsing |
- In 1949 bouwde Pels een nieuw drieklaviers orgel voor de Sint Hippolytuskerk in Delft met 53 stemmen. Pels had een instrument ontworpen met mechanische sleepladen, maar het kerkbestuur vond dit ontwerp te duur, zodat een electro-pneumatische tractuur werd gemaakt. Op 9 oktober 1949 is het in gebruik genomen met een bespeling door de organist van de kerk, Joop Schouten. Het instrument werd al snel bekend als concertorgel. In 1962 schoof Pels de Trompet 4' op tot een Trompet 16' discant en voegde twee subkoppels toe. Het pijpwerk van manualen II en III werd in kassen geplaatst. In 1969 werden nieuwe klavieren gemaakt, met zwarte onder- en witte boventoetsen. Echter al in maart 1970 werd bekendgemaakt dat één van de twee rooms-katholieke kerken in de Delftse binnenstad zou moeten verdwijnen. En de kans was groot dat dit de Hippolytuskerk zou worden.
- In 1972 viel het definitieve besluit de kerk te sluiten en af te breken. Op 13 december 1972 is het 'Caecilia-orgel' gedemonteerd en uit de kerk gehaald. Op 31 mei 1974 werd het in gebruik genomen in de kathedraal Notre Dame van Évreux met een bespeling door Jean Guillou. In deze kerk heeft het dienst gedaan tot 2000. Al in 1999 was men begonnen met acties voor de bouw van een nieuw orgel met als naam 'Orgue 2000', waarbij het oude Clicquot-orgel dat tot 1887 in de kathedraal had gehangen als voorbeeld moest dienen. Uiteindelijk is het een heel eigentijds orgel geworden met een modern vormgegeven front. Het orgel van Pels werd verkocht aan de Iglesia de Santa María de la Asunción te Castro Urdiales in Cantabrië, waar het in 2005 is ingewijd.
Kort overzicht van plaatsen waar het orgel heeft gestaan
1949 | Delft | Sint Hippolytuskerk |
1974 | Evreux | Cathédrale Notre-Dame |
2005 | Castro Urdiales | Iglesia de Santa María de la Asunción |
Technische gegevens
Aantal registers per werk | |
- Grand Orgue | 13 |
- Positif | 12 |
- Récit Expressif | 16 |
- Pédale | 12 |
Totaal aantal stemmen | 53 |
Toetstractuur | Electro-pneumatisch |
Registertractuur | Electro-pneumatisch |
Windlade(n) | Kegelladen |
Dispositie
Grand Orgue (C-c''''): Principal 16', Principal 8', Flûte 8', Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Quinte 2 2/3', Doublette 2', Fourniture 5 rangs, Cornet 5 rangs, Cymbale 4 rangs - 1974, Trompette 8', Clairon 4' - 1974.
Positif (C-c''''): Montre 8', Quintaton 8' - 1974, Flûte à Cheminée 8', Prestant 4', Flûte Conique 4', Flûte 2', Sifflet 1' - 1974, Sesquialtera 2 rangs, Cymbale 2 rangs - 1974, Régale 8', Clairon 4' - 1974, Tremblant.
Récit Expressif (C-c''''): Quintaton 16', Principal 8', Bourdon 8', Gambe 8', Voix Céleste 8', Principal 4', Flûte 4', Nasard 2 2/3', Flûte 2', Tierce 1 3/5', Piccolo 1', Cymbale 3 rangs, Fourniture 5 rangs - 1974, Bombarde 16' - 1974, Trompette 8' - 1974, Clairon 4' - 1974, Tremblant.
Pédale (C-g'): Principal 16', Soubasse 16', Basse à Fuseau 16', Quinte 10 2/3', Montre 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fourniture 4 rangs, Basson 16', Trombone 8', Clairon 4', Cinque 2'.
De pedaaldispositie is nog uit de Delftse situatie. Deze heb ik in het Frans vertaald.
Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal III, Manuaal II - Manuaal III, Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Pedaal - Manuaal III, Manuaal I - Manuaal II 16' (1962), Manuaal I - Manuaal III 16' (1962).
Speelhulpen: 2 vrije combinaties, 6 vaste combinaties (pp - p - mf - f - ff - tutti), Generaal crescendotrede, Automatisch piano-pedaal.
Overige dispositiegegevens | |
---|---|
Verschillende disposities |
De dispositie in Delft luidde, vlak voor de demontage: Manuaal I: Prestant 16', Prestant 8', Fluit 8', Bourdon 8', Spitsgamba 8', Octaaf 4', Roerfluit 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Mixtuur IV-VI sterk, Cornet V sterk, Trompet 16' (discant. 1962), Trompet 8'. Manuaal II: Holquintadena 16', Prestant 8', Roerfluit 8', Salicionaal 8', Prestant 4', Koppelfluit 4', Blokfluit 2', Quint 1 1/3', Sesquialter II sterk, Scherp IV sterk, Dulciaan 8', Regaal 4', Tremulant . Manuaal III (in zwelkast): Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Quintadena 8', Viola di Gamba 8', Vox Caelestis 8', Tolkaan 4', Fluit 4', Nasard 2 2/3', Woudfluit 2', Terts 1 3/5', Piccolo 1', Cymbel IV sterk, Echo Trompet 16', Hobo 8', Schalmey 4', Tremulant . Pedaal: Prestantbas 16', Subbas 16', Gedektbas 16', Quintbas 10 2/3', Octaafbas 8', Gedekt 8', Prestant 4', Ruischpijp IV sterk, Bazuin 16', Trombone 8', Klaroen 4', Zink 2'. Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal III, Manuaal II - Manuaal III, Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Pedaal - Manuaal III, Manuaal I - Manuaal II 16' (1962), Manuaal I - Manuaal III 16' (1962). |
Literatuur |
|
Opnamen |
|
|
|
|
|
|