Complete description of the selected organ
Photo: Michiel van 't Einde
Haren (Groningen), Nederland (Groningen) - Dorpskerk
Municipal: Groningen
Region:Gorecht
Address: Kerkstraat 2, 9751 WC, Haren (Groningen)
Website: http://www.pkn-haren.nl/
Description nr.: 1000925.
Groningen Orgelland number: 280. Stichting Orgelcentrum card number: GR1222.
Built by: Albertus Anthonie Hinsz (1771)
The organ contains older material: Pipes from 1675 by Johannes Helman
Technical data
Specification
Manuaal (C-c'''): Prestant 8', Holpijp 8', Quintadeen 8', Octaaf 4', Roorfleut 4', Quint 3', Octaaf 2', Sexquialt II-III sterk, Mixtuir III-IV sterk (B/D) - 2002, Trompett 8' (B/D) - 2002.
Pedaal (C-d'): Bordon 16', Octaaf 8', Basuin 16'.
Couplers: Pedaalkoppel.
Accessories: Tremulandt, Windlossing, Afsluiting.
Photo: Michiel van 't Einde
Haren (Groningen), Nederland (Groningen) - Dorpskerk
Municipal: Groningen
Region:Gorecht
Address: Kerkstraat 2, 9751 WC, Haren (Groningen)
Website: http://www.pkn-haren.nl/
Description nr.: 1000925.
Groningen Orgelland number: 280. Stichting Orgelcentrum card number: GR1222.
Built by: Albertus Anthonie Hinsz (1771)
The organ contains older material: Pipes from 1675 by Johannes Helman
Year | Builder | Opus | Activity | 1675 | Johannes Helman | new organ | 1771 | Albertus Anthonie Hinsz | new organ | 1817 | Dirk Lohman | maintenance/reparations | 1937 | Klaas Doornbos | rebuild | 1958 | Willem van Leeuwen | rebuild | 2002 | Orgelmakerij Reil | reconstruction |
- In 1770 en 1771 bouwde Hinsz een éénklaviers orgel met aangehangen pedaal voor de Hervormde Dorpskerk in Haren in Groningen. Hij gebruikte hierbij pijpwerk uit het vorige orgel, dat zich in een slechte conditie bevond, gebouwd in 1675 door Johannes Helman met acht stemmen. Het nieuwe orgel had bij oplevering 11 stemmen. Dirk Lohman werkte in 1817 aan het instrument, o.a. om de windvoorziening weer gelijkmatig te krijgen. Later in de negentiende eeuw plaatste vermoedelijk Van Oeckelen een Viola di Gamba 8' op de plek van de Sexquialter. Klaas Doornbos maakte in 1937 een pneumatische lade met twee registers (Bourdon 16' en Octaaf 4'). Tevens maakte hij een transmissie voor de Bourdon 16' voor het pedaal. Op 20 februari 1937 werd het orgel weer in gebruik genomen. G. van Leeuwen haalde in 1957 de aparte lade weg. Hij maakte verder een Borstwerk en een echt vrij Pedaal. Op 10 januari 1958 werd het gereviseerde orgel in gebruik genomen. Later werd de Cornet 2' van het pedaal vervangen door een Schalmei 4'.
- Voorjaar 2001 is Reil begonnen met een volledige reconstructie van het orgel naar de toestand van 1771. Het pijpwerk dat later is bijgeplaatst werd verkocht ten bate van het orgelfonds. Adviseur bij de werkzaamheden was Stef Tuinstra. De restauratie werd afgerond in augustus 2002, waarna het orgel op 30 augustus weer in gebruik is genomen.
Technical data
Number of stops per division | |
- Manuaal | 10 |
- Pedaal | 3 |
Total number of stops | 13 |
Key action | Mechanical |
Stop action | Mechanical |
Windchest(s) | Slider chests |
Pitch | Koortoon (1/2 toon boven normaal) |
Temperament | Neidhardt I |
Wind pressure | 66,5 mm |
Specification
Manuaal (C-c'''): Prestant 8', Holpijp 8', Quintadeen 8', Octaaf 4', Roorfleut 4', Quint 3', Octaaf 2', Sexquialt II-III sterk, Mixtuir III-IV sterk (B/D) - 2002, Trompett 8' (B/D) - 2002.
Pedaal (C-d'): Bordon 16', Octaaf 8', Basuin 16'.
Couplers: Pedaalkoppel.
Accessories: Tremulandt, Windlossing, Afsluiting.
Compound stop | Composition |
Sexquialt II-III sterk | C: 1 1/3' - 4/5'. c°: 2 2/3' - 1 3/5'. c': 2 2/3' - 2' - 1 3/5'. |
Mixtuir III-IV sterk | C: 1 1/3' - 1' - 2/3'. c°: 2' - 1 1/3' - 1'. c': 4' - 2 2/3' - 2' - 1 1/3'. c'': 5 1/3' - 4' - 2 2/3' - 2'. |
Other specifications | |
---|---|
Hess (1774) |
Het Orgel in de Gereformeerde-Kerk (Haren), is aldus in zyne stemmen gedisponeert: Praestant 8', Holpyp 8', Quintad. 8', Roerfluit 4', Octaav 2', Quint 3', Mixtuur gehalv., Sexquialtra, Trompet 8' gehalv., 1 Tremulant. |
Different specifications |
|
Literature |
|
Recordings |
|
Links |
http://www.pkn-haren.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=71&Itemid=137 |
|
|
|
|
|