Spring naar content
Complete description of the selected organ
Argentré-du-Plessis - Église Notre-Dame de l'Assomption

Argentré-du-Plessis, France (Ille-et-Vilaine (35)) - Église Notre-Dame de l'Assomption
Municipal: Argentré-du-Plessis
Region:Bretagne
Address: Place Notre-Dame, 35370, Argentré-du-Plessis

Description nr.: 2047334.

Built by: Mutin-Cavaillé-Coll (1918)

YearBuilderOpusActivity
1918 Mutin-Cavaillé-Coll  new organ
1953 Georges Helbig  transfer/relocate
1977 Pierre Chéron  maintenance/reparations
1984 Thibaud & Madigout  maintenance/reparations
1998 Yves Sévère  maintenance/reparations

  • Het orgel in de Église Notre-Dame de l'Assomption in Argentré-du-Plessis is in 1918 gebouwd door de firma Mutin-Cavaillé-Coll voor de Salle Marivaux aan de Boulevard des Italiens in Parijs. Deze zaal werd in 1919 geopend en diende vele jaren als bioscoop. In 1992 is de Salle Marivaux gesloten, op de locatie zit thans een restaurant. Het orgel werd al in 1953 verkocht en is door Georges Helbig na een revisie in Argentré geplaatst, in een nieuwe orgelkas. Het orgel is opgesteld in een hoek van de kerk, aan de voorzijde.
  • In 1977 voerde Pierre Chéron een revisie uit, in 1984 Claude Thibaud en Claude Madigout en tenslotte in 1998 Yves Sévère.

Short list of all locations the organ has been
1918ParisSalle Marivaux
1953Argentré-du-PlessisÉglise Notre-Dame de l'Assomption

Technical data
Number of stops per division
- Grand Orgue9
- Récit Expressif8
- Pédale3
Total number of stops20
Key actionMechanical
Stop actionMechanical
Windchest(s)Slider chests

Specification
Grand Orgue (C-f'''): Bourdon 16', Diapason 8', Flûte 8', Bourdon 8', Prestant 4', Nazard 2 2/3', Doublette 2', Tierce 1 3/5', Plein-Jeu 3-4 rangs.
Récit Expressif (C-f'''): Cor de Nuit 8', Viole de Gambe 8', Voix Céleste 8', Flûte 4', Octave 2', Tuba 16', Trompette 8', Clairon 4', Trémolo.
Pédale (C-f'): Soubasse 16', Basse 8', Flûte 4'.
Couplers: Accouplement du Récit au Grand Orgue, Tirasse Grand Orgue, Tirasse Récit.
Accessories: Appel Anches.

Other sources
  • Jean-Alain Ripoche