Complete description of the selected organ
Wien, Österreich (Wien) - Militärinviladenhaus, Johann-Nepomuk-Kapelle
Municipal: Wien
Address: Fasangartenstraße 101, 1013, Wien
Description nr.: 2028452.
Built by: Franz Ullmann (1845)
In 1845 bouwde Franz Ullmann een orgel voor de kapel 'Zum Heiligen Johann Nepomuk' in het voormalige Invalidenhaus aan de Invalidenstraße in Wenen. Het is in 1913 overgeplaatst naar de kapel in het nieuwgebouwde Militärinvalidenhaus aan de Fasangartenstraße, mogelijk door de firma Ullmann. Mogelijk is bij de overplaatsing een Salicional 8' toegevoegd op een extra lade. De frontpijpen werden in 1917 gevorderd, en deze zijn in 1922 vervangen door nieuwe exemplaren van zink door de firma Kauffmann. Plannen uit 1925 voor de bouw van een geheel nieuw orgel zijn niet uitgevoerd, waardoor het instrument bewaard is gebleven. De firma Walcker-Mayer voerde in 1990 een restauratie uit. Daarbij is de Salicional verwijderd. De Mixtur werd hersteld (er ontbrak een koor) en de frontpijpen zijn vernieuwd in tin. Het pedaalklavier, dat een omvang van 24 toetsen had, werd vervangen door een klavier met 18 toetsen.
Technical data
Specification
Manual (C-f'''): Principal 8', Coppel 8', Dulciana 4', Nachthorn 4', Octav 2', Mixtur 3 fach (1 1/3').
Pedal: Subbaß 16', Octavbaß 8', Octavbaß 4'.
Couplers: Pedalkoppel.
Wien, Österreich (Wien) - Militärinviladenhaus, Johann-Nepomuk-Kapelle
Municipal: Wien
Address: Fasangartenstraße 101, 1013, Wien
Description nr.: 2028452.
Built by: Franz Ullmann (1845)
Year | Builder | Opus | Activity | 1845 | Franz Ullmann | new organ | 1913 | Josef Ullmann | transfer/relocate | 1922 | Johann Marcellinus Kauffmann | maintenance/reparations | 1990 | Werner Walcker-Mayer | restoration |
In 1845 bouwde Franz Ullmann een orgel voor de kapel 'Zum Heiligen Johann Nepomuk' in het voormalige Invalidenhaus aan de Invalidenstraße in Wenen. Het is in 1913 overgeplaatst naar de kapel in het nieuwgebouwde Militärinvalidenhaus aan de Fasangartenstraße, mogelijk door de firma Ullmann. Mogelijk is bij de overplaatsing een Salicional 8' toegevoegd op een extra lade. De frontpijpen werden in 1917 gevorderd, en deze zijn in 1922 vervangen door nieuwe exemplaren van zink door de firma Kauffmann. Plannen uit 1925 voor de bouw van een geheel nieuw orgel zijn niet uitgevoerd, waardoor het instrument bewaard is gebleven. De firma Walcker-Mayer voerde in 1990 een restauratie uit. Daarbij is de Salicional verwijderd. De Mixtur werd hersteld (er ontbrak een koor) en de frontpijpen zijn vernieuwd in tin. Het pedaalklavier, dat een omvang van 24 toetsen had, werd vervangen door een klavier met 18 toetsen.
Technical data
Number of stops per division | |
- Manual | 6 |
- Pedal | 3 |
Total number of stops | 9 |
Manual compass | C-f''' |
Pedal compass | C-f, op de lade C-H |
Key action | Mechanical |
Stop action | Mechanical |
Windchest(s) | Slider chests |
Temperament | Equal temperament |
Wind pressure | 80 mm |
Specification
Manual (C-f'''): Principal 8', Coppel 8', Dulciana 4', Nachthorn 4', Octav 2', Mixtur 3 fach (1 1/3').
Pedal: Subbaß 16', Octavbaß 8', Octavbaß 4'.
Couplers: Pedalkoppel.
Literature |
|