Spring naar content
Volledige beschrijving geselecteerd orgel
Foto: Gebrüder Späth. Datering: 1956.

Foto: Gebrüder Späth

Dannstadt (Pfalz), Deutschland (Rheinland-Pfalz) - Katholische Pfarrkirche Sankt Michael
Gemeente: Dannstadt-Schauernheim
Adres: Kirchenstraße 6, 67125, Dannstadt
Website: https://www.hl-sebastian.de/

Beschrijving nr.: 2022304.

Gebouwd door: Gebrüder Späth (1956) - opus 632

JaarOrgelbouwerOpusActiviteit
1775 Konrad Zahn  nieuwbouw
1867 Emil Eichenauer  overplaatsing
1888 Rees & Co.  ombouw
1911 Franz Kämmerer  diverse werkzaamheden
1928 Franz Kämmerer  ombouw
1956 Gebrüder Späth632 ombouw
1981 Gerhard Kuhn  ombouw

  • De orgelgeschiedenis van de Sankt Michaelskirche in Dannstadt is een verhaal van veel verbouwingen en aanpassingen. Het orgel werd in eerste aanleg gebouwd in 1775 (maar Bonkhoff vermeldt ook 1757, mogelijk een typfout?) door Conrad Zahn. Het had volgens het contract negen registers op het manuaal en twee op het pedaal. Het orgel kwam in de plaats van een oud positief met vijf registers.
  • Na de bouw van een nieuwe kerk is het orgel door de firma Eichenauer uit Speyer overgeplaatst. Dit zou zijn gebeurd in 1867 of in 1886. In 1888 is door de firma Rees & Co. een renovatie uitgevoerd. De omvang van het manuaal werd gewijzigd van 52 toetsen (CD-e''') naar 54 toetsen (C-f''') en de omvang van het pedaal van zeventien toetsen (CD-f°) naar 27 toetsen (C-d'). De dispositie is ook gewijzigd, maar het is ook mogelijk dat dit al door Eichenauer was uitgevoerd.
  • Een volgende verbouwing is uitgevoerd door Franz Kämmerer. In 1911 verving hij de pedaallade door een nieuwe pneumatische kegellade en plaatste hij een nieuwe windmotor. In 1928 bouwde hij het orgel om tot een tweeklaviers orgel door de lade van het manuaal te splitsen en het pijpwerk te verdelen. Ook werden enkele nieuwe registers toegevoegd.
  • In 1956 is het orgel herbouwd door de firma Gebr. Späth. Zij plaatsten een nieuwe mechanische windlade voor het pedaal, wijzigden de dispositie en installeerden een nieuwe speeltafel. Het tweede manuaal werd als Rückpositiv geplaatst. In 1981 is het orgel door Gerhard Kuhn gerestaureerd. Elf registers werden vernieuwd en de mechanieken werden herbouwd. De Rankett 16' van het tweede klavier werd vervangen door een Sesquialter.

Technische gegevens
Aantal registers per werk
- Hauptwerk8
- Rückpositiv6
- Pedal5
Totaal aantal stemmen19
ToetstractuurMechanisch
RegistertractuurMechanisch
Windlade(n)Sleepladen

Dispositie
Hauptwerk: Prinzipal 8', Großgedackt 8', Gemshorn 8', Octave 4', Gedacktflöte 4', Superoctave 2', Mixtur 4 fach (1 1/3'), Trompete 8'.
Rückpositiv: Metallgedackt 8', Feldflöte 4', Prinzipal 2', Quinte 1 1/3', Sesquialter 2 fach (2 2/3'), Cymbel 3 fach (1/2'), Tremolo.
Pedal: Subbass 16', Octavbass 8', Rohrflöte 4', Flageolet 2', Stillposaune 16'.
Koppelingen: Hauptwerk - Rückpositiv, Pedal - Hauptwerk, Pedal - Rückpositiv.

Overige dispositiegegevens
Verschillende disposities
  • De dispositie van het oorspronkelijke werk van Zahn was volgens het contract:
    Manual (CD-e'''): Viola da Gamba 8', Groß Gedackt 8', Principal 4', Flöth Gedackt 4', Quinta 3', Superoctav 2', Flasionet 2', Sexquialter 2 fach, Mixtur 4 fach (1').
    Pedal (CD-f°): Subbass 16', Violonbass 8'.
    Pedalkoppel.

  • Na de werkzaamheden door Eichenauer en Rees (1888) was de dispositie:
    Manual (C-f'''): Prinzipal 8', Flöte 8', Salizional 8', Gemshorn 8', Lieblich Gedackt 8', Oktave 4', Flöte 4', Quinte 2 2/3'.
    Pedal (C-d'): Violonbass 16', Subbass 16', Octavbass 8'.
    Pedalkoppel.

  • De dispositie luidde na de ombouw van 1928:
    I. Manual (C-f'''): Bordun 16', Prinzipal 8', Gemshorn 8', Octave 4', Flöte 4', Superoktave 2', Mixtur 3 fach (2 2/3').
    II. Manual (C-f'''): Gedackt 8', Vox Coelestis 8', Salizional 8', Feldflöte 4'.
    Pedal (C-d'): Violonbass 16', Subbass 16', Octavbass 8'.

Literatuur Die Orgeln der Stadt und des Landkreises Ludwigshafen : Teil 1: Von Alsheim-Gronau bis Ludwigshafen / Bernhard H. Bonkhoff. - In: Mitteilungen Nr. 72. - Mainz : Arbeitsgemeinschaft für mittelrheinische Musikgeschichte, 2001.