Complete description of the selected organ
Griesheim-près-Molsheim, France (Bas-Rhin (67)) - Église Saint-Alexis
Region:Alsace
Description nr.: 2021308.
Built by: Martin Rinckenbach (1884) - opus 8
In 1883/1884 bouwde Martin Rinckenbach een fraai orgel voor de kerk van Griesheim. Het orgel kreeg een neogotische kas uit het atelier Klem te Colmar. Op 15 mei 1884 is het orgel in gebruik genomen. De frontpijpen werden in 1917 gevorderd. Franz Kriess plaatste in 1931 nieuwe zinken exemplaren. In 1935 bouwde hij de tractuur om naar pneumatiek. Pierre Lehn electrificeerde de tractuur in 1963. Tevens plaatste hij een Nasartd en een Cornet op het Grand Orgue. Het orgel is in deze staat gerestaureerd in 1998 door Richard Dott. Alexandre Frey en Marc Baumann speelden het op 19 april 1998 weer in.
Technical data
Specification
Grand Orgue (C-f'''): Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Flûte Majeure 8', Gambe 8', Prestant 4', Flûte Octaviante 4', Nasard 2 2/3' - 1963, Piccolo Harmonique 2', Cornet 5 rangs - 1963, Fourniture 3 rangs, Trompette 8'.
Récit Expressif (C-f'''): Montre-Viola 8', Bourdon 8', Salicional 8', Voix Céleste 8', Flûte Harmonique 4', Prestant 4', Basson-Hautbois 8' - gereserveerd.
Pédale (C-c'): Bourdon 16', Flûte 8', Violoncelle 8', Bombarde 16', Trompette 8'.
Couplers: Accouplement du Récit au Grand Orgue, Accouplement du Récit au Grand Orgue en 4', Tirasse Grand Orgue, Tirasse Récit.
Griesheim-près-Molsheim, France (Bas-Rhin (67)) - Église Saint-Alexis
Region:Alsace
Description nr.: 2021308.
Built by: Martin Rinckenbach (1884) - opus 8
Year | Builder | Opus | Activity | 1884 | Martin Rinckenbach | 8 | new organ | 1931 | Franz-Xaver Kriess | maintenance/reparations | 1935 | Franz-Xaver Kriess | rebuild | 1963 | Pierre Lehn | rebuild | 1998 | Richard Dott | restoration |
In 1883/1884 bouwde Martin Rinckenbach een fraai orgel voor de kerk van Griesheim. Het orgel kreeg een neogotische kas uit het atelier Klem te Colmar. Op 15 mei 1884 is het orgel in gebruik genomen. De frontpijpen werden in 1917 gevorderd. Franz Kriess plaatste in 1931 nieuwe zinken exemplaren. In 1935 bouwde hij de tractuur om naar pneumatiek. Pierre Lehn electrificeerde de tractuur in 1963. Tevens plaatste hij een Nasartd en een Cornet op het Grand Orgue. Het orgel is in deze staat gerestaureerd in 1998 door Richard Dott. Alexandre Frey en Marc Baumann speelden het op 19 april 1998 weer in.
Technical data
Number of stops per division | |
- Grand Orgue | 12 |
- Récit Expressif | 7 (6) |
- Pédale | 5 |
Total number of stops | 24 (23) |
Key action | Electrical |
Stop action | Electrical |
Windchest(s) | Slider chests |
Specification
Grand Orgue (C-f'''): Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Flûte Majeure 8', Gambe 8', Prestant 4', Flûte Octaviante 4', Nasard 2 2/3' - 1963, Piccolo Harmonique 2', Cornet 5 rangs - 1963, Fourniture 3 rangs, Trompette 8'.
Récit Expressif (C-f'''): Montre-Viola 8', Bourdon 8', Salicional 8', Voix Céleste 8', Flûte Harmonique 4', Prestant 4', Basson-Hautbois 8' - gereserveerd.
Pédale (C-c'): Bourdon 16', Flûte 8', Violoncelle 8', Bombarde 16', Trompette 8'.
Couplers: Accouplement du Récit au Grand Orgue, Accouplement du Récit au Grand Orgue en 4', Tirasse Grand Orgue, Tirasse Récit.