Complete description of the selected organ
Photo: Ad Fahner
Eanjum, Nederland (Fryslân) - Multifunctionele Accommodatie De Dobbe
Municipal: Noardeast-Fryslân
Address: Mounebuorren 11, 9133 MA, Eanjum
Description nr.: 1004809.
Built by: Ernst Leeflang (1972)
Technical data
Specification
Hoofdwerk (C-g'''): Prestant 8', Roerfluit 8', Octaaf 4', Gedekte Fluit 4', Octaaf 2', Sesquialter II sterk (2 2/3') (from c°), Mixtuur IV-V sterk (1 1/3'), Trompet 8'.
Bovenwerk (C-g'''): Holpijp 8', Prestant 4', Roerfluit 4', Nasard 2 2/3' - 1972/2005, Flageolet 2', Terts 1 3/5' - 2005, Dulciaan 8' - 1972/2005.
Pedaal (C-f'): Subbas 16', Gemshoorn 8', Prestant 4', Roerfluit 2', Fagot 16'.
Couplers: Hoofdwerk - Bovenwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Bovenwerk.
Accessories: Tremulant (gehele werk) - 2005.
Other sources
Photo: Ad Fahner
Eanjum, Nederland (Fryslân) - Multifunctionele Accommodatie De Dobbe
Municipal: Noardeast-Fryslân
Address: Mounebuorren 11, 9133 MA, Eanjum
Description nr.: 1004809.
Built by: Ernst Leeflang (1972)
Year | Builder | Opus | Activity | 1972 | Ernst Leeflang | new organ | 2005 | Orgelmakerij Reil | restoration |
- Nadat bij een brand de oude Gereformeerde Kerk van Anjum met het Witte-orgel verloren was gegaan, bouwde men een nieuw kerkgebouw. Ernst Leeflang plaatste in 1972 een nieuw orgel in de kerk, met een eigentijds vormgegeven orgelkas. Adviseurs bij de bouw waren Chris Hanegraaff en dhr. A. de Ru namens de Gereformeerde Organisten Vereniging.
- Het gebouw is inmiddels niet meer in gebruik als kerk, maar als Multifunctionele Accommodatie De Dobbe. In 2005 voerde de firma Reil een revisie uit van het orgel. Het frontpijpwerk van het hoofdwerk is iets hoger geplaatst, waardoor de labiumlijn met het pedaal onderbroken is. De reden was het geluid dat rechtstreeks de bespeler bestookte. Achter het orgel kwam een spaanbalg te liggen waardoor de wind minder strak is. Ook de dispositie is enigszins gewijzigd. De fluiten 8' en 4' werden van manuaal gewisseld, de Quint 1 1/3' werd verschoven naar 2 2/3', en de Sifflet 1' gewijzigd in een Terts. Tevens wijzigde Reil de tremulant, waardoor deze op het hele werk functioneert.
Technical data
Number of stops per division | |
- Hoofdwerk | 8 |
- Bovenwerk | 7 |
- Pedaal | 5 |
Total number of stops | 20 |
Key action | Mechanical |
Stop action | Mechanical |
Windchest(s) | Slider chests |
Specification
Hoofdwerk (C-g'''): Prestant 8', Roerfluit 8', Octaaf 4', Gedekte Fluit 4', Octaaf 2', Sesquialter II sterk (2 2/3') (from c°), Mixtuur IV-V sterk (1 1/3'), Trompet 8'.
Bovenwerk (C-g'''): Holpijp 8', Prestant 4', Roerfluit 4', Nasard 2 2/3' - 1972/2005, Flageolet 2', Terts 1 3/5' - 2005, Dulciaan 8' - 1972/2005.
Pedaal (C-f'): Subbas 16', Gemshoorn 8', Prestant 4', Roerfluit 2', Fagot 16'.
Couplers: Hoofdwerk - Bovenwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Bovenwerk.
Accessories: Tremulant (gehele werk) - 2005.
Other specifications | |
---|---|
Different specifications |
De oorspronkelijke dispositie luidde: Hoofdwerk: Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Roerfluit 4', Octaaf 2', Mixtuur IV-V sterk, Sesquialter II sterk, Trompet 8'. Bovenwerk: Roerfluit 8', Prestant 4', Gedekte Fluit 4', Flageolet 2', Quint 1 1/3', Sifflet 1', Kromhoorn 8', Tremulant. Pedaal: Subbas 16', Gemshoorn 8', Italiaanse Prestant 4', Fluit 2', Fagot 16'. Koppelingen: Hoofdwerk - Bovenwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Bovenwerk. |
Literature |
|
- Ad Fahner
|
|
|