Volledige beschrijving geselecteerd orgel
Foto: Jan van der Male
Amsterdam, Nederland (Noord-Holland) - Mozes en Aäronkerk (Sint Antonius van Padua)
Gemeente: Amsterdam
Adres: Waterlooplein 207, 1011 PG, Amsterdam
Website: http://www.mozeshuis.nl/
Beschrijving nr.: 1000679.
Fotokaart De Mixtuur nummer: G41.
Gebouwd door: Gebroeders Adema (1871)
Het orgel bevat ouder materiaal: pijpwerk uit 1783 van Johannes Petrus Hilgers
Technische gegevens
Dispositie
Hoofdwerk (C-g'''): Principaal 16', Gedekt 16', Principaal 8', Diapason Harmoniek 8', Portunaal 8', Gedekt 8', Kwint 5 1/3', Principaal 4', Diapason Harmoniek 4', Principaal 2', Mixtuur IV-VII sterk, Kornet III-V sterk - deels 1783, Ripiëno II sterk - deels 1783, Baryton 16', Trompet 8' - 1878, Trompet 4' - 1878.
Positief (C-g'''): Viola Major 16', Viola 8', Salicionaal 8', Gedekt 8' - 1783, Viola 4', Gedekt 4' - 1783, Kwintviool 2 2/3', Viola 2', Mixtuur II-VI sterk, Fagot 16', Fagot-Hobo 8'.
Récit Expressief (C-g'''): Kwintatoon 16', Violoncel 8', Vox Coelestis 8', Fluit Harmoniek 8', Dwarsfluit Harmoniek 4', Kwintfluit 2 2/3', Piccolo Harmoniek 2', Terts 1 3/5', Trompet Harmoniek 8' - 1878, Vox Humana 8' - 1878, Tremulant.
Pedaal (C-f'): Subbas 32' - 1887, Contrebas 16', Subbas 16', Openbas 16' - 1887, Kwint 10 2/3' - 1887, Violoncel 8' - 1887, Openbas 8', Open Fluit 4', Bazuin 16', Trompet 8' - 1878, Trompet 4' - 1878.
Koppelingen: Hoofdwerk - Récit, Hoofdwerk - Positief, Positief - Récit, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief, Octaaf Grave - Positief, Octaafkoppeling - Pedaal.
Speelhulpen: Grondstemmen Positief, Grondstemmen Récit, Grondstemmen Hoofdwerk, Zachte grondstemmen Pedaal, Sterke grondstemmen Pedaal, Tongwerken Pedaal, Vulstemmen en Tongwerken Hoofdwerk, Vulstemmen en Tongwerken Positief, Barkerhefboom.
Foto: Jan van der Male
Amsterdam, Nederland (Noord-Holland) - Mozes en Aäronkerk (Sint Antonius van Padua)
Gemeente: Amsterdam
Adres: Waterlooplein 207, 1011 PG, Amsterdam
Website: http://www.mozeshuis.nl/
Beschrijving nr.: 1000679.
Fotokaart De Mixtuur nummer: G41.
Gebouwd door: Gebroeders Adema (1871)
Het orgel bevat ouder materiaal: pijpwerk uit 1783 van Johannes Petrus Hilgers
Jaar | Orgelbouwer | Opus | Activiteit | 1871 | Gebroeders Adema | nieuwbouw | 1878 | Gebroeders Adema | diverse werkzaamheden | 1887 | Gebroeders Adema | uitbreiding | 1954 | Adema-Schreurs Kerkorgelbouw | wijzigen dispositie | 1977 | Adema-Schreurs Kerkorgelbouw | diverse werkzaamheden | 1994 | Flentrop Orgelbouw | restauratie |
- Na de bouw in 1841 van een grote kerk werd het oude orgel uit de schuilkerk, gebouwd in 1772 door Johannes Petrus Hilgers, in dit gebouw geplaatst, na wijzigingen door Leonard van der Brink. In 1871 voltooiden de gebroeders Adema een groot frans-georiënteerd orgel. Van het oude orgel werden zes stemmen (deels) opnieuw gebruikt. Als adviseur bij de bouw trad de franse vice-consul Charles-Marie Philbert op. Op 30 april 1871 speelde Alphonse Mailly uit Brussel het inwijdingsconcert. Op het orgel speelden later ook Camille Saint-Saëns en Charles-Marie Widor. In 1878 verving men een deel van de tongwerken door pijpwerk van Franse makelij. In 1887 voerde Philbert een uitbreiding uit met vier stemmen. Ook werden in dat jaar de beide zijvelden aan het front gemaakt.
- In 1954 voegde Hubert Schreurs de Cymbale toe. In 1977 maakten de gebroeders Schreurs het instrument weer bespeelbaar, nadat het al enkele jaren in slechte staat verkeerd had. Rond 1980 bleek echter dat de situatie ernstiger was dan gedacht. De mechanieken en windladen waren erg slecht, en nog maar enkele registers waren goed bruikbaar. Onder advies van Jan Jongepier en organist Jan Raas werd in 1985 een restauratieplan gemaakt. De firma Flentrop kreeg de opdracht, en eind 1989 werd met het werk begonnen. Na inventarisatie van alle problemen en daarmee gerelateerde werkzaamheden startte de restauratie op 1 februari 1993. Bij de restauratie is alles hersteld, met de situatie van 1878 als uitgangspunt. De Cymbale uit 1954 is verwijderd. De toetsomvang van de manualen is met twee halve tonen vergroot tot g'''. Verder is de toonhoogte enigszins verhoogd. Op 7 oktober 1994 is het instrument weer in gebruik genomen.
Technische gegevens
Aantal registers per werk | |
- Hoofdwerk | 16 |
- Positief | 11 |
- Récit Expressief | 10 |
- Pedaal | 11 |
Totaal aantal stemmen | 48 |
Toetstractuur | Mechanisch |
Registertractuur | Mechanisch |
Windlade(n) | Sleepladen |
Temperatuur | Equal temperament |
Dispositie
Hoofdwerk (C-g'''): Principaal 16', Gedekt 16', Principaal 8', Diapason Harmoniek 8', Portunaal 8', Gedekt 8', Kwint 5 1/3', Principaal 4', Diapason Harmoniek 4', Principaal 2', Mixtuur IV-VII sterk, Kornet III-V sterk - deels 1783, Ripiëno II sterk - deels 1783, Baryton 16', Trompet 8' - 1878, Trompet 4' - 1878.
Positief (C-g'''): Viola Major 16', Viola 8', Salicionaal 8', Gedekt 8' - 1783, Viola 4', Gedekt 4' - 1783, Kwintviool 2 2/3', Viola 2', Mixtuur II-VI sterk, Fagot 16', Fagot-Hobo 8'.
Récit Expressief (C-g'''): Kwintatoon 16', Violoncel 8', Vox Coelestis 8', Fluit Harmoniek 8', Dwarsfluit Harmoniek 4', Kwintfluit 2 2/3', Piccolo Harmoniek 2', Terts 1 3/5', Trompet Harmoniek 8' - 1878, Vox Humana 8' - 1878, Tremulant.
Pedaal (C-f'): Subbas 32' - 1887, Contrebas 16', Subbas 16', Openbas 16' - 1887, Kwint 10 2/3' - 1887, Violoncel 8' - 1887, Openbas 8', Open Fluit 4', Bazuin 16', Trompet 8' - 1878, Trompet 4' - 1878.
Koppelingen: Hoofdwerk - Récit, Hoofdwerk - Positief, Positief - Récit, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief, Octaaf Grave - Positief, Octaafkoppeling - Pedaal.
Speelhulpen: Grondstemmen Positief, Grondstemmen Récit, Grondstemmen Hoofdwerk, Zachte grondstemmen Pedaal, Sterke grondstemmen Pedaal, Tongwerken Pedaal, Vulstemmen en Tongwerken Hoofdwerk, Vulstemmen en Tongwerken Positief, Barkerhefboom.
Literatuur |
|
Opnamen |
|
Links |
http://www.adema-kerkorgelbouw.nl/orgels/cbpj/page27/amsterdam_mozes.html |
|
|
|
|