Spring naar content
Complete description of the selected organ
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.

Photo: Piet Bron

Maastricht, Nederland (Limburg (Nederlands)) - Basiliek van Onze Lieve Vrouw "Sterre der Zee"
Municipal: Maastricht
Address: Onze Lieve Vrouweplein 9, 6211 HD, Maastricht
Website: http://www.sterre-der-zee.nl/

Description nr.: 1001051.

Built by: Andries Severin (1652)

YearBuilderOpusActivity
1652 Andries Severin  new organ
1665 Remigius Ancion  enlargement
1830 Joseph Binvignat  rebuild
1852 maison Merklin-Schütze  rebuild
1880 Pereboom & Leijser  modify stoplist
1963 firma D.A. Flentrop  restoration
1984 Flentrop Orgelbouw  restoration

  • In 1652 bouwde Andries Severijn het orgel, bestaande uit een Hoofdwerk met veertien en een echo werk met vier stemmen. Het instrument had een vrij pedaal met vier stemmen. De deuren zijn geplaatst in 1654, na een schenking van Nicolaas Beeckman. Het oude orgel van de kerk, een gemakkelijk te verplaatsen positief of regaal, werd opgesteld in het priesterkoor. Al in 1665 werd het uitgebreid met een rugpositief met tien stemmen door Remigius Ancion uit het Belgische Hoei.
  • In 1798 werd de kerk door de Fransen gesloten. De beide orgels werden verplaatst naar de naastgelegen Sint Nicolaaskerk. In 1830 maakte Joseph Binvignat in deze kerk van de twee orgels één geheel. In 1838 werd het instrument weer teruggeplaatst in de Onze Lieve Vrouwekerk. Merklin & Schütze wijzigden het in 1852 ingrijpend. De klavieromvang werd vergroot en het positief werd in een zwelkast geplaatst. In 1880 werden verschillende registers vervangen of vernieuwd door Pereboom & Leijser.
  • Bij een grote restauratie in 1963 door Flentrop moest het rugwerk, dat opnieuw buiten de kas van het grote orgel werd geplaatst, op drie stemmen na volledig worden vernieuwd. Adviseurs bij deze werkzaamheden waren Hub. Houët, Jean Wolfs en Louis Toubosch.
  • In 1980-1984 voerde Flentrop opnieuw een restauratie uit, hierbij geadviseerd door Onno Wiersma. Nu werd het accent gelegd op de historische waarde van het orgel: de dispositie werd in zuiver Luikse trant gereconstrueerd, de toonhoogte werd verlaagd (maar is nog een halve toon hoger dan in de tijd van Séverin), en er werd een nieuwe kas gemaakt voor het rugwerk die beter bij het geheel past. Enkele later toegevoegde registers zijn behouden gebleven. Op 15 augustus 1984 kon het orgel weer in gebruik worden genomen. Het werd bij deze gelegenheid bespeeld door Jean Wolfs. De officiële ingebruikneming was pas op 15 december 1984.

Technical data
Number of stops per division
- Grand Orgue15
- Positif10
- Echo6
- Pédale6
Total number of stops37
Key actionMechanical
Stop actionMechanical
Windchest(s)Slider chests
Pitcha' = 392 Hz
TemperamentEqual temperament
Wind pressure72 mm

Specification
Grand Orgue (C-g''', division between c'/cis'): Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Viola da Gamba 8' - 19e eeuw, Prestant 4', Flûte 4' - deels 1984, Nasard 3', Doublette 2', Tierce 1 3/5', Fourniture 4 rangs (1 1/3'), Cymbale 2 rangs (1/2'), Cornet 4 rangs (4') (discant), Trompette 8' (B/D) - 19e eeuw, Vox Humana 8', Clairon 4' - 19e eeuw.
Positif (C-g'''): Bourdon 8', Prestant 4', Flûte à Cheminée 4', Nasard 3', Doublette 2', Quarte de Nasard 2', Tierce 1 3/5', Fourniture 3 rangs (1'), Cymbel 2 rangs (1/3'), Cromorne 8' - 19e eeuw/1963.
Echo (C-g''', division between c'/cis'): Bourdon 8', Prestant 4' - 19e eeuw, Doublette 2', Flageolet 1', Cornet 3 rangs (2 2/3') (discant), Chalumeau 8' - 19e eeuw.
Pédale (C-c'): Subbas 16', Flûte 8', Flûte 4', Bombarde 16', Trompet 8' - 19e eeuw, Clairon 4'.
Other stops: Rossignol.
Couplers: Accouplement du Positif au Grand Orgue, Accouplement du Echo au Grand Orgue, Accouplement du Echo au Positif, Tirasse Grand Orgue, Tirasse Positif.
Accessories: Tramblant fort, Tramblant doux.

Compound stopComposition
Fourniture 4 rangs (Grand Orgue) C: 1 1/3' - 1' - 2/3' - 1/2'. c°: 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'. f°: 2 2/3' - 2' - 1 1/3' - 1'. c': 4' - 2 2/3' - 2' - 1 1/3'. f': 5 1/3' - 4' - 2 2/3' - 2'.
Cymbale 3 rangs (Grand Orgue) C: 1/2' - 1/3' - 1/4'. c°: 2/3' - 1/2' - 1/3'. f°: 1' - 2/3' - 1/2'. c': 1 1/3' - 1' - 2/3'. f': 2' - 1 1/3' - 1'. c'': 2 2/3' - 2' - 1 1/3'. f'': 4' - 2 2/3' - 2'.
Cornet 4 rangs (Grand Orgue) cis': 4' - 2 2/3' - 2' - 1 3/5'.
Fourniture 3 rangs (Positif) C: 1' - 2/3' - 1/2'. c°: 1 1/3' - 1' - 2/3'. f°: 2' - 1 1/3' - 1'. c': 2 2/3' - 2' - 1 1/3'. f': 4' - 2 2/3' - 2'.
Cymbale 2 rangs (Positif) C: 1/3' - 1/4'. c°: 1/2' - 1/3'. f°: 2/3' - 1/2'. c': 1' - 2/3'. f': 1 1/3' - 1'. c'': 2' - 1 1/3'. f'': 2 2/3' - 2'.
Cornet 3 rangs (Echo) cis': 2 2/3' - 2' - 1 3/5'.
Other specifications
Different specifications
  • De dispositie na de werkzaamheden van Binvignat in 1830 luidde:
    Hoofdwerk: Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Viola da Gamba 8', Prestant 4', Nazard 2 2/3', Doublette 2', Tierce 1 3/5', Fourniture 4 sterk, Cimbale 3 sterk, Cornet 4 sterk, Trompette 8' (gedeeld), Clairon 4'.
    Positief: Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Doublette 2', Hautbois 8', Basson 8', Cromhorne 8'.
    Echo: Bourdon 8', Prestant 4', Flageolet 2', Cromhorne 8'.
    Pedaal: Flûte 8', Trompette 8', Clairon 4'.

  • Na het werk van Merklin & Schutze in 1852 was de dispositie:
    Hoofdwerk: Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Viola da Gamba 8', Prestant 4', Flûte 4', Nazard 2 2/3', Doublette 2', Fourniture 4 sterk, Cimbale 3 sterk, Cornet 4 sterk, Trompette 8' (gedeeld), Clairon 4'.
    Positief: Bourdon 8', Salicional 8', Flûte Traversière 8', Prestant 4', Flûte 4', Doublette 2', Hautbois 8', Basson 8'.
    Echo (discantwerk): Bourdon 8', Dolce 8', Prestant 4', Cromhorne 8'.
    Pedaal: Sousbasse 16', Flûte 8', Bombard, Trombone 16', Trompette 8', Clairon 4'.

  • De dispositie na de eerste restauratie door Flentrop in 1963 was:
    Grand Orgue: Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Viola di Gamba 8', Prestant 4', Flûte 4', Nasard 2 2/3', Doublette 2', Tierce 1 3/5', Fourniture IV rangs, Cymbale II rangs, Cornet IV rangs, Trompette 8' (gedeeld), Clairon 4', Vox Humana 8'.
    Positief: Bourdon 8', Quintadina 8', Prestant 4', Flûte à Cheminée 4', Octave 2', Quarte de Nasard 2', Larigot 1 1/3', Sesquialtera II rangs, Plein Jeu III rangs, Cymbale II rangs, Chalumeau 8', Cromhorne 8'.
    Echo: Bourdon 8', Flûte 4', Prestant 2', Flagéolet 1', Cymbale I-II rangs, Regale 8'.
    Pédale: Montre 16', Soubasse 16', Flûte 8', Bourdon 8', Octave 4', Flagéolet 2', Fourniture V rangs, Bombarde 16', Trompette 8', Clairon 4'.

Literature
  • Gedenkschrift bij gelegenheid van de restauratie en de inwijding van het Séverinorgel in de basiliek van O.L. Vrouwe te Maastricht. - Maastricht : Kerkbestuur van de Basiliek van O.L. Vrouwe, 1963.
  • Geachte redactie : Het orgel uit Maastrichts R.K. Onze Lieve Vrouwe Basiliek / Broeder Thomas. - In: Het Orgelblad, jrg. 7 nr. 6, juni 1964.
  • Het orgel in Nederland / M. Hoving. - Amsterdam: Allert de Lange, 1966.
  • Bij de foto's : 4. Maastricht, O.L.V. Basiliek / Jan Jongepier. - In: Het Orgel, jrg. 64 nr. 6, juni 1968.
  • Maastricht orgelstad / G. Quaedvlieg. - Maastricht: Leiter-Nypels, 1968.
  • Kerkorgels in Limburg / G.M.I. Quaedvlieg. - Maastricht: Provinciaal Comité Limburg Monumentenjaar, 1975.
  • Laat zich 't orgel overal... : Het koninklijk instrument en zijn bespelers / Rik Valkenburg. - Dordrecht : J.P. van den Tol, 1980.
  • Orgels in Limburg / G.M.I. Quaedvlieg. - Zutphen: De Walburg Pers, 1982.
  • Merklin en Schyven in Nederland / Frans Jespers. - In: Het Orgel, jrg. 80 nr. 7/8, juli/augustus 1984.
  • Maastricht heeft orgeltrappers nodig : Dries Severijn wint van Pieter Cuypers / Pierre Huyskens. - In: Elseviers Magazine, 11 augustus 1984.
  • Séverin-orgel in Maastricht weer in gebruik. - In: De Volkskrant, vrijdag 14 december 1984.
  • Kroniek : 15 augustus 1984. - In: De Mixtuur, nr. 49, maart 1985.
  • Het orgel in de O.L.V. Basiliek te Maastricht onderging een face-lift / Peter van Dijk, Paul Peeters. - In: Het Orgel, jrg. 82 nr. 3, maart 1986.
  • Het Severin-orgel van de O.-L.-Vr.-basiliek te Maastricht (Nl.) / G.M.I. Quaedvlieg. - In: L'Organiste, 18e Année, No. 70, 1986/2.
  • Het liturgisch orgelspel in de Onze Lieve Vrouwekerk te Maastricht in het derde kwart van de veertiende eeuw / Frans Jespers. - In: De Mixtuur, nr. 59, maart 1988.
  • Drielanden orgeltocht (2) / Henk van Homeijer. - In: De Orgelvriend, jrg. 34 nr. 2, februari 1992.
  • Het historische orgel in Nederland 1479 - 1725 / dr. Hans van Nieuwkoop (eindred.). - Amsterdam : Stichting NIvO, 1997. - (Encyclopedie Het Historische Orgel in Nederland ; 1).
  • Programma Orgelfestival 98. - Urmond : Stichting Samenwerkende Orgelvrienden Limburg, 1998.
  • Nieuwe informatie over Severijn-orgel Maastricht. - In: De Orgelkrant, jrg 2 nr. 12, december 1997.
  • Orgellandschaft zwischen Maas und Rhein / Erik van der Heijden. - Mettlach : Gesellschaft der Orgelfreunde, 2005. - (Veröffentlichung der Gesellschaft der Orgelfreunde ; 189).
Recordings
  • Midden-Brabantse Orgelkring Orgelexcursie 27 augustus 2016 : Maastricht / Ad van Sleuwen, Remy Syrier, Frans Jespers, Erika Tieleman. - Brabantse Orgelklanken (CD). - 2016.
  • Maastricht : Orgelstad - Organtown - Ville d'Orgues - Stadt der Orgeln / Hans Leenders, Marcel Verheggen. - Pro Organo IRIS 99014 (DVD). - 2010. - Film met opnamen van negen orgels uit Maastricht.
  • Hans Leenders - Onze Lieve Vrouwebasiliek Maastricht / Hans Leenders. - JQZ 98029-2 (CD). - 2006.
  • Magnificat / Jean-Pierre Steijvers m.m.v. Schola Maastricht o.l.v. Hans Leenders. - TRA 2003-01 (CD). - 2004.
  • Monumentale stadsorgels in Maastricht (volume I) / Ton Reijnaerdts. - TRA 2001-04 (dubbel-CD). - 2001.
  • Historische orgels in Limburg / Diverse organisten. - TSJ 9503/04/05 (3-CD's). - 1995. - Opgenomen op verschillende historische orgels in Limburg.
  • Nicolas de Grigny en Louis Marchand : Remy Syrier bespeelt het Séverin-orgel van de Onze Lieve Vrouwebasiliek te Maastricht / Remy Syrier. - René Gailly 87 071 (CD). - 1994.
  • Musique de Versailles / Jean Wolfs m.m.v. Schola Cantorum o.l.v. Hans Leenders. - CD. - 1990.
  • Hubert Schoonbrodt speelt gedeelten uit de tabulatuur van Johannes von Lublin. - Musica Mundi VMS 2002 (LP). - 1965.

Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Michiel van 't Einde. Date: 31 July 2013.
Photo: Michiel van 't Einde
Photo: Giel Daems. Date: July 2002.
Photo: Giel Daems
Photo: Giel Daems. Date: July 2002.
Photo: Giel Daems
Source: Postcard.
Source: Postcard
Source: Geheugen van Nederland.
Source: Geheugen van Nederland
Source: Geheugen van Nederland.
Source: Geheugen van Nederland
Photo: Piet Bron. Date: 3 April 2014.
Photo: Piet Bron
Photo: Piet Bron. Date: 8 July 2011.
Photo: Piet Bron