Spring naar content
Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Bild: Sauer Orgelbau.

Bild: Sauer Orgelbau

Wrocław, Polska (Województwo Dolnośląskie) - Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny
Gemeinde: Wrocław
Adresse: ul. Szewska 10, 50-122, Wrocław
Website: http://www.mariamagdalena.wroclaw.pl/

Beschreibung nr.: 2028072.

Gebaut von: Johann Michael Röder (1725)
Destroyed (1945)

JahrOrgelbauerOpusAktivität
1725 Johann Michael Röder  Neubau
1891 C. Wilhelm  Neubau im alten Gehäuse
  Wilhelm Sauer Orgelbau  Umbau

  • Op 22 maart 1887 brak er een brand uit in de noordtoren van de Magdalenenkirche te Breslau. Bluswater kwam hierna terecht in één van de twee balgenkamers, waardoor de balgen vernieuwd moesten worden. Na herstel van het interieur kreeg de orgelmaker C. Wilhelm uit Breslau de opdracht voor de bouw van een nieuw orgel. Daarbij zijn waarschijnlijk de bestaande orgelkassen van Johann Michael Röder uit 1725 opnieuw gebruikt. Verder zijn de balgen en de twee 32-voets registers Principalbaß en Violon overgenomen. Het oude orgel had 56 stemmen, het nieuwe kreeg er 71. Het orgel werd later door de firma Sauer gerenoveerd.
  • Het orgel is op 21 januari 1945 verloren gegaan als gevolg van oorlogsgeweld.

Technische Daten
Anzahl Register pro Manual
- I. Manual19
- II. Manual (Schwellwerk)22
- III. Manual (Schwellwerk)24
- Pedal19
Gesamtzahl der Stimmen84
TastentrakturElectrical
RegistertrakturElectrical
Windlade(n)Cone chests

Disposition
I. Manual (C-c''''): Principal 16', Gedackt 16', Principal 8', Doppelflöte 8', Hohlflöte 8', Gamba 8', Weidenpfeife 8', Lieblich Gedackt 8', Dulciana 8', Oktave 4', Nachthorn 4', Hohlflöte 4', Dolce 4', Quinte 2 2/3', Oktave 2', Kornett 3 fach, Mixtur 4-6 fach, Zymbel 3 fach, Trompete 8'.
II. Manual (Schwellwerk) (C-c''''): Bourdon 16', Principal 8', Großflöte 8', Weidenpfeife 8', Rohrflöte 8', Unda Maris 8', Schalmei 8', Viola d'Amour 8', Quintatön 8', Oktave 4', Doppelflöte 4', Rohrflöte 4', Viola 4', Schwebende Flöte 4', Pickelflöte 2', Rauschquinte 2 2/3' + 2'', Mixtur 4 fach, Klarinette 8', Fagott 16', Starkprincipal 8' - Hochdruck, Tuba 8' - Hochdruck, Starkflöte 4' - Hochdruck.
III. Manual (Schwellwerk) (C-c''''): Lieblich Gedackt 16', Quintatön 16', Geigenprincipal 8', Doppelflöte 8', Portunal 8', Gedackt 8', Quintatön 8', Gemshorn 8', Violine 8', Äoline 8', Voix Céleste 8', Geigenprincipal 4', Doppelflöte 4', Gemshorn 4', Fugara 4', Dulciana 4', Quinte 2 2/3', Flautino 2', Terzflöte 1 3/5', Flageolet 1', Mixtur 3-4 fach, Horn 8', Oboe 8', Vox Humana 8'.
Pedal (C-f'): Untersatz 32', Offenbaß 16', Principal 16', Violon 16', Gemshornbaß 16', Subbaß 16', Salizetbaß 16', Lieblich Gedackt 16' - Transmission, Quintbaß 10 2/3', Oktavbaß 8', Baßflöte 8', Violoncello 8', Oktave 4', Flöte 4', Posaune 32', Posaune 16', Fagott 16' - Transmission, Trompete 8', Klarine 4'.
Koppeln: I. Manual - II. Manual, I. Manual - II. Manual Unteroktavkoppel, I. Manual - II. Manual Oberoktavkoppel, I. Manual - III. Manual, II. Manual - III. Manual, II. Manual - III. Manual Unteroktavkoppel, II. Manual - III. Manual Oberoktavkoppel, Pedal - I. Manual, Pedal - II. Manual, Pedal - III. Manual, I. Manual Unteroktavkoppel, III. Manual Unteroktavkoppel, III. Manual Oberoktavkoppel, Pedaloktavkoppel.
Nebenregister und Spielhilfen: 4 freie Kombinationen, Tutti, Tuttikoppel, Tutti Pedal, Piano Pedal, Walze, Rohrwerke Ab, Manual 16' Ab.

Literatur
  • Geschichtliche Darstellung der Enstehung und Vervollkommnung der Orgel : nebst einigen speciellen Nachrichten über verschiedene berühmte Orgelwerke / Joseph Antony. - Münster : Verlag der Coppenrathschen Buch- und Kunsthandlung, 1832.
  • Grosse und berühmte Orgelwerke, deren Risse durch den Grabstichel zum Gemeingut gemacht worden sind (Schluss). - In: Zeitschrift für Instrumentenbau, 3. Band, No. 8, 11. Dezember 1882. - Overgenomen uit Gerber's Tonkünstler-Lexikon.
  • Orgelbau-Nachrichten. - In: Zeitschrift für Instrumentenbau, 11. Jahrg. No.6, 21. November 1890.
  • Orgel Sauer Frankfurt/Oder anno 1929 : [Katalog].

Bild: Piet Bron. Datering: 29 juli 2016.
Bild: Piet Bron