Spring naar content
Description complète d'orgue sélectionné
Photo: Roland Lopes. Datation: 25 June 2004.

Photo: Roland Lopes

Kientzheim, France (Haut-Rhin (68)) - Église de Notre-Dame-des-Sept-Douleurs
Région:Alsace

Description no.: 2021227.

Bâti par: Valentin Rinckenbach (1847)

AnnéeFacteurOpusActivité
1847 Valentin Rinckenbach  orgue neuf
1925 firma Georges Schwenkedel  conversion
1947 Alfred Berger  activités différentes
1955 firma Georges Schwenkedel  conversion

In de jaren 1846/1847 bouwde Valentin Rinckenbach een drieklaviers orgel voor de parochiekerk van Kientzheim. Het instrument had 31 stemmen. Het is in 1925 omgebouwd door Georges Schwenkedel. Het rugpositief werd leeggehaald en in plaats daarvan construeerde Schwenkedel een Positif Intérieur. Een groot deel van het oude pijpwerk van het Positif werd vervangen. De dispositie van het orgel werd gewijzigd en de pedaalomvang vergroot van 18 naar 27 tonen. De tractuur werd gedeeltelijk pneumatisch gemaakt. Alfred Berger reviseerde het orgel in 1947, waarbij enkele kleine wijzigingen zijn uitgevoerd. In 1955 verbouwde Curt Schwenkedel het orgel opnieuw. De tractuur werd geëlectrificeerd. Men plaatste een standaard speeltafel met een manuaalomvang van 56 toetsen, maar op de lade waren slechts 54 tonen. Het Récit werd uitgebreid met een Sesquialtera en het kreeg een plaats in de lege rugwerkkas, terwijl het Positif als Récit Expressif werd geplaatst. Negen originele Rinckenbach-registers werden vervangen.

Données techniques
Nombre de registres par manuel
- Grand Orgue13
- Positif de Dos5
- Récit Expressif9
- Pédale6
Nombre de jeux total33
Transmission des clésElectropneumatic
Transmission des jeuxElectropneumatic
Sommier(s)Slider chests

Composition
Grand Orgue (C-f'''): Bourdon 16', Montre 8', Bourdon 8', Prestant 4', Flûte Conique 4', Nasard 2 2/3', Doublette 2', Tierce 1 3/5', Sifflet 1', Cornet 5 rangs, Fourniture 4 rangs, Trompette 8', Clairon 4'.
Positif de Dos (C-f'''): Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Piccolo 2', Sesquialtera 2 rangs.
Récit Expressif (C-f'''): Montre 8', Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Nasard 2 2/3', Doublette 2', Tierce 1 3/5', Cymbale 3 rangs, Cromorne 8'.
Pédale (C-g'): Bourdon 16', Flûte 8', Flûte 4', Principal 2', Bombarde 16', Trompette 8'.
Accouplements: Accouplement du Positif au Grand Orgue, Accouplement du Positif au Grand Orgue en 4', Accouplement du Récit au Grand Orgue, Tirasse Grand Orgue, Tirasse Grand Orgue en 4', Tirasse Positif, Tirasse Récit.
Jouer conseils: 1 combinasion libre, 5 combinasions fixes (p - mf - f - ff - tutti).

Autres données des dispositions
Autres dispositions
  • De oorspronkelijke dispositie luidde:
    Grand Orgue (C-f'''): Bourdon 16', Montre 8', Flûte Traverse 8', Bourdon 8', Gambe 8', Prestant 4', Dolce 4', Nasard 2 2/3', Doublette 2', Cornet 5 rangs (discant), Fourniture 3 rangs, Trompette 8' (B/D), Clairon 4'.
    Positif de Dos (C-f'''): Bourdon 8', Salicional 8', Montre 4', Flûte 4', Quinte 2 2/3', Flageolet 2', Basson-Hautbois 8', Tremblant.
    Récit (C-f'''): Flûte 8', Bourdon 8', Prestant 4', Piccolo 2', Physharmonica 8'.
    Pédale (C-f): Bourdon 16', Flûte 8', Violoncelle 8', Flûte 4', Ophicléide 16', Trompette 8'.

  • Na 1947 luidde de dispositie:
    Grand Orgue (C-f'''): Bourdon 16', Montre 8', Flûte Traverse 8', Bourdon 8', Gambe 8', Prestant 4', Dolce 4', Nasard 2 2/3',
    Doublette 2', Cornet 5 rangs (discant), Fourniture 3 rangs, Trompette 8' (B/D), Clairon 4'.
    Positif Intérieur (C-f'''): Montre-Violon 8', Bourdon 8', Salicional 8', Voix Céleste, Flûte 4', Quinte 2 2/3', Flageolet 2', Hautbois 8', Cromorne 8'.
    Récit (C-f'''): Flûte 8', Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Piccolo 2'.
    Pédale (C-d'): Bourdon 16', Flûte 8', Violoncelle 8', Flûte 4', Ophicléide 16', Trompette 8'.

Références
  • Historische Orgeln im Elsaß : 1489 - 1869 / P. Meyer-Siat. - München ; Zürich : Verlag Schnell & Steiner, 1983. - (98. Veröffentlichung der Gesellschaft der Orgelfreunde).
  • Orgels in de Elzas : Orgelcultuur tussen Frankrijk en Duitsland / Peter van Dijk. - Kampen : J.H. Kok, 1992.