Description complète d'orgue sélectionné
Plauen, Deutschland (Sachsen) - Oberrealschule (Mutschmann-Schule)
Commune: Plauen
Région:Vogtland
Description no.: 2015497.
Bâti par: Ernst Poppe & Sohn (1939) - opus 688
Destroyed (1945)
De Oberrealschule in Plauen kreeg in 1937 het oude orgel uit het Realgymnasium ter beschikking. Deze school was in 1909 gesticht en werd direct uitgerust met een pijporgel. Op 5 oktober 1909 werd het in gebruik genomen met Walter Dost en Paul Roscher als organisten. Het instrument is daarna uitgebreid en werd op 25 januari 1913 definitief in gebruik genomen. Het had 18 stemmen, verdeeld over twee manualen en pedaal. Helaas is de bouwer van het orgel niet bekend. Dit orgel is in 1938 door de firma Ernst Poppe gemonteerd en volledig omgebouwd opgesteld in de grote zaal van de Oberrealschule, ook wel Mutschmann-Schule genaamd. Op 5 maart 1939 kon het in gebruik worden genomen. Werner Reichel keurde het instrument. In 1945 ging het orgel verloren door oorlogshandelingen. De Oberrealschule bestaat nog steeds, en heeft thans de naam Lessinggymnasium. Het Realgymnasium heet tegenwoordig Friedensschule.
Court sommaire des endroits où l'orgue s'est trouvé
Données techniques
Composition
I. Manual: Bordun 16', Prinzipal 8', Gambe 8', Flöte 8', Oktave 4', Gemshorn 4', Quinte 2 2/3', Oktave 2', Quinte 1 1/3', Mixtur 4-5 fach (2'), Trompete 8'.
II. Manual (in zwelkast): Geigenprincipal 8', Gedackt 8', Salicional 8', Rohrflöte 4', Nacat-Quinte 2 2/3', Spitzflöte 2', Terz 1 3/5', Scharf 3 fach (1/2'), Klarinette 8'.
Pedal: Subbaß 16', Gedacktbaß 16', Violonbaß 8', Choralbaß 4', Baßtuba 16'.
Accouplements: I. Manual - II. Manual, Pedal - I. Manual, Pedal - II. Manual, Unteroktavkoppel I. Manual, Unteroktavkoppel II. Manual, Unteroktavkoppel Pedal.
Plauen, Deutschland (Sachsen) - Oberrealschule (Mutschmann-Schule)
Commune: Plauen
Région:Vogtland
Description no.: 2015497.
Bâti par: Ernst Poppe & Sohn (1939) - opus 688
Destroyed (1945)
De Oberrealschule in Plauen kreeg in 1937 het oude orgel uit het Realgymnasium ter beschikking. Deze school was in 1909 gesticht en werd direct uitgerust met een pijporgel. Op 5 oktober 1909 werd het in gebruik genomen met Walter Dost en Paul Roscher als organisten. Het instrument is daarna uitgebreid en werd op 25 januari 1913 definitief in gebruik genomen. Het had 18 stemmen, verdeeld over twee manualen en pedaal. Helaas is de bouwer van het orgel niet bekend. Dit orgel is in 1938 door de firma Ernst Poppe gemonteerd en volledig omgebouwd opgesteld in de grote zaal van de Oberrealschule, ook wel Mutschmann-Schule genaamd. Op 5 maart 1939 kon het in gebruik worden genomen. Werner Reichel keurde het instrument. In 1945 ging het orgel verloren door oorlogshandelingen. De Oberrealschule bestaat nog steeds, en heeft thans de naam Lessinggymnasium. Het Realgymnasium heet tegenwoordig Friedensschule.
Court sommaire des endroits où l'orgue s'est trouvé
1909 | Plauen, Duitsland | Realgymnasium |
1939 | Plauen, Duitsland | Oberrealschule (Mutschmann-Schule) |
Données techniques
Nombre de registres par manuel | |
- I. Manual | 11 |
- II. Manual | 9 |
- Pedal | 5 |
Nombre de jeux total | 25 |
Transmission des clés | Pneumatic |
Transmission des jeux | Pneumatic |
Sommier(s) | Cone chests |
Composition
I. Manual: Bordun 16', Prinzipal 8', Gambe 8', Flöte 8', Oktave 4', Gemshorn 4', Quinte 2 2/3', Oktave 2', Quinte 1 1/3', Mixtur 4-5 fach (2'), Trompete 8'.
II. Manual (in zwelkast): Geigenprincipal 8', Gedackt 8', Salicional 8', Rohrflöte 4', Nacat-Quinte 2 2/3', Spitzflöte 2', Terz 1 3/5', Scharf 3 fach (1/2'), Klarinette 8'.
Pedal: Subbaß 16', Gedacktbaß 16', Violonbaß 8', Choralbaß 4', Baßtuba 16'.
Accouplements: I. Manual - II. Manual, Pedal - I. Manual, Pedal - II. Manual, Unteroktavkoppel I. Manual, Unteroktavkoppel II. Manual, Unteroktavkoppel Pedal.
Références |
Orgeln im Sächsischen Vogtland : Eine Dokumentation zu einer eindrucksvollen Orgellandschaft / Albin Buchholz. - Lichtenstein/Sa. : Sächsische Orgelakademie e.V., 2005. - (Veröffentlichung der Gesellschaft der Orgelfreunde ; 212). |