Spring naar content
Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Amsterdam, Nederland (Noord-Holland) - Overtoomkerk
Gemeinde: Amsterdam
Adresse: Overtoom 543, 1054 HA, Amsterdam

Beschreibung nr.: 1004645.

Gebaut von: M. Breebaart (1901)
Die Orgel enthält älteren Material: Organ case aus 1817 von Hermanus Knipscheer (I)
Demolished (1918)

JahrOrgelbauerOpusAktivität
1817 Hermanus Knipscheer (I)  Neubau
1901 M. Breebaart  Neubau im alten Gehäuse

  • Het oude orgel van de Nieuwezijdskapel werd in 1899 overgeplaatst naar de Oosterkerk. De Oosterkerk had echter al een orgel, gebouwd door Knipscheer in 1817. Dit orgel werd op 19 oktober 1817 in gebruik genomen. Het Knipscheer-orgel was erg slecht, zodat het binnenwerk werd gesloopt. De kas werd in de in 1892 in gebruik genomen Overtoomkerk geplaatst. M. Breebaart bouwde hier in 1900/1901 een nieuw orgel in, dat op 4 november 1901 in gebruik werd genomen. Het werk was echter van zeer slechte kwaliteit, zodat het orgel al in 1918 werd verkocht en afgebroken. De vermelde dispositie is afkomstig uit het bestek van Breebaart.
  • De Overtoomkerk is gesloten op 12 oktober 1952 en werd twee jaar later afgebroken.

Kurze Übersicht der Orte, an denen die Orgel gestanden hat
1817AmsterdamOosterkerk
1899AmsterdamOvertoomkerk

Technische Daten
Anzahl Register pro Manual
- Manuaal I8
- Manuaal II5
- Pedaal2
Gesamtzahl der Stimmen15
TastentrakturMechanical
RegistertrakturMechanical
Windlade(n)Slider chests

Disposition
Manuaal I: Bourdon 16' (discant), Prestant 8', Holpijp 8', Prestant 4', Quint 3', Octaaf 2', Mixtuur II-III sterk, Trompet 8'.
Manuaal II: Salicionaal of Viola 8', Vox Celeste 8', Holfluit 4', Open Fluit 4', Octaaf 2'.
Pedaal: Bourdon 16', Prestant 8'.
Koppeln: Manuaal I - Manuaal II, Pedaal - Manuaal I.
Nebenregister und Spielhilfen: 2 afsluiters.

Literatur De orgelmakers Witte : Een bijdrage tot de geschiedschrijving van de orgelbouw in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw / dr. Teus den Toom. - Heerenveen: Uitgeverij J.J. Groen en Zoon, 1997.
Übrige Quellen
  • Jan van der Male