Spring naar content
Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 19 February 2014.

Bild: Michiel van 't Einde

Driehuis (Velsen), Nederland (Noord-Holland) - Sint Engelmunduskerk
Gemeinde: Velsen
Adresse: Driehuizerkerkweg 111, 1985 HB, Driehuis
Website: https://www.parochiefranciscus.net/

Beschreibung nr.: 1003278.

Gebaut von: firma Jos H. Vermeulen (1924)
Interior removed (1994)

JahrOrgelbauerOpusAktivität
1924 firma Jos H. Vermeulen  Neubau
1950 firma Jos H. Vermeulen   

In 1924 maakte Vermeulen een nieuw pneumatisch orgel voor de kerk, waarbij hij het front samenstelde van de Prestant 8' van het vorige instrument van de firma Ypma & Co., daterend uit 1895. Ook veel ander pijpwerk uit dit orgel werd hergebruikt. In 1950 voerde Vermeulen reparaties uit, en werden op het Positief een Quint en een Woudfluit geplaatst (waarschijnlijk in plaats van een Viola di Gamba 8' en een Vioolprestant 8' o.i.d.). Het orgel werd vanaf de jaren zeventig steeds minder gebruikt, en niet meer onderhouden. In 1994 is het afgebroken.

Technische Daten
Anzahl Register pro Manual
- Hoofdwerk7
- Positief5
- Pedaal1
Gesamtzahl der Stimmen13
TastentrakturPneumatic
RegistertrakturPneumatic
Windlade(n)Cone chests
TemperaturEqual temperament

Disposition
Hoofdwerk: Bourdon 16', Prestant 8', Gamba 8', Octaaf 4', Prestant 2', Mixtuur, Trompet 8'.
Positief: Holpijp 8', Celeste 8', Fluit 4', Quint 3' - 1950, Woudfluit 2' - 1950.
Pedaal: Bourdon 16'.

Literatur
  • De orgelhistorie van de R.K. Kerk St. Engelmundus in Driehuis (Velsen) / Gerco A. Schaap. - In: De Orgelvriend, jrg. 37 nr. 4, april 1995.
  • Vermeld in: Orgels in Noord-Holland : Historie, bouw en gebruik van de Noordhollandse kerkorgels / Jan Jongepier, Hans van Nieuwkoop, Willem Poot. - Schoorl : Uitgeverij Pirola, 1996.

Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 19 February 2014.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 19 February 2014.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 19 February 2014.
Bild: Michiel van 't Einde