Spring naar content
Description complète d'orgue sélectionné
Photo: Janco Schout. Datation: 2004.

Photo: Janco Schout

Amsterdam, Nederland (Noord-Holland) - Kerk van de HH Joannes & Ursula (Begijnhof)
Commune: Amsterdam
Adresse: Begijnhof 29-30, 1012 WT, Amsterdam
Site Web: http://www.begijnhofamsterdam.nl/
http://www.nicolaas-parochie.nl/

Description no.: 1002925.

Bâti par: Bernard Pels & Zn. (1930) - opus 77
L'orgue comprend le parent le matériel: de 1787 de Pieter Van Peteghem

AnnéeFacteurOpusActivité
1787 Pierre François Van Peteghem  orgue neuf
1930 Bernard Pels & Zn.77 orgue neuf
1946 Adema-Schreurs Kerkorgelbouw  conversion

  • Pels bouwde in 1930 een orgel (opus 77) in de kerk, waarbij het rugpositief van het oude orgel van Van Peteghem uit 1787 bleef hangen. Het is echter wel leeg. Het oude binnenwerk van Van Peteghem werd gebruikt bij de bouw van een orgel in de Sint Vincentiuskerk te Brunssum-Rumpen. Het orgel van Pels werd op 30 december 1930 geleverd.
  • In 1946 voerde Adema's Kerkorgelbouw een verbouwing uit. De dispositie werd gewijzigd en er werd een nieuwe speeltafel geplaatst. Het is daarna gewijd op 11 oktober 1946. Rond de wijding verzorgde Albert de Klerk een orgelconcert met werken van Bach, Daquin, Franck en Duruflé.

Données techniques
Nombre de registres par manuel
- Hoofdwerk10
- Zwelwerk9
- Pedaal7
Nombre de jeux total26
Transmission des clésElectropneumatic
Transmission des jeuxElectropneumatic
Sommier(s)Cone chests
TempératureEqual temperament

Composition
Hoofdwerk (C-g'''): Bourdon 16', Praestant 8', Roerfluit 8', Octaaf 4', Fluit Harmoniek 4', Nasard 2 2/3', Doublet 2', Terts 1 3/5', Mixtuur IV sterk, Schalmey 8'.
Zwelwerk (C-g'''): Viola 8', Vox Coelestis 8', Holpijp 8', Salicet 4', Fluit Douce 4', Flagéolet 2', Fourniture II sterk, Cymbale III sterk, Trompet 8', Tremulant.
Pedaal (C-f'): Subbas 16', Openbas 8', Bourdon 8', Openfluit 4', Fagot 16', Basson 8', Schalmey 4'.
Accouplements: Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Zwelwerk, Hoofdwerk - Zwelwerk.
Jouer conseils: Tutti, Combinatie registers, Vrije combinatie, Automatisch pedaal: Subbas, Openbas, Bourdon, P-II.

Autres données des dispositions
Autres dispositions The original specification from 1930 was:
Manuaal I: Bourdon 16', Prestant 8', Salicionaal 8', Fluit Harmonique 8', Bourdon 8', Octaaf 4', Fluit 4', Octaaf 2', Mixtuur II-III sterk, Trompet 8'.
Manuaal II (in zwelkast): Viool Prestant 8', Viola di Gamba 8', Vox Caelestis 8', Holpijp 8', Violine 4', Roerfluit 4', Woudfluit 2', Basson-Hobo 8'.
Pedaal: Subbas 16', Octaafbas 8', Fagot 16'.
Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal II 16', Manuaal II - Manuaal II 16'.
Speelhulpen: 5 vaste combinaties (pp - p - mf - f - tutti), Automatisch pedaal, Registercrescendo, Tongwerk af.
Références
  • Gemengde berichten : Orgelwijding in het Begijnhof te Amsterdam / Piet Visser. - In: St. Gregorius-blad, 67e jaargang no. 10-11, october-november 1946.
  • Orgels in Amsterdam 1 : Rooms-Katholieke en Oud-Katholieke kerken en instellingen / Cor Boer, Theo Proeskie. - Amsterdam: Annie Bank, 1980.
  • Van Stadhuis van Hoorn naar Huis ter Duin: het orgel van de Gereformeerde kerk in Noordwijk aan Zee / A.J. Looyenga. - In: De Mixtuur, nr. 77, juni 1994.
  • Het historische orgel in Nederland 1769 - 1790 / Jan Jongepier (eindred.). - Amsterdam : Stichting NIvO, 1999. - (Encyclopedie Het Historische Orgel in Nederland ; 3).
  • Rooms-katholieke kerken in Amsterdam 1306-1935 / Simon van Blokland. - Amsterdam : Stadsuitgeverij Amsterdam N.V., 2002.
  • De orgels van de kapel toegewijd aan de HH. Joannes en Ursula aan het Begijnhof en van Huize St.-Bernardus in Amsterdam / Ton van Eck, René Verwer. - Amsterdam : Stichting Begijnhof, 2010.
Lièns http://www.adema-kerkorgelbouw.nl/orgels/hs/page91/amsterdam_begijnhof.html

Photo: Janco Schout. Datation: 2004.
Photo: Janco Schout
Photo: Janco Schout. Datation: 2004.
Photo: Janco Schout
Photo: Tjalling Roosjen. Datation: 26 May 2011.
Photo: Tjalling Roosjen
Photo: Tjalling Roosjen. Datation: 26 May 2011.
Photo: Tjalling Roosjen