Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Herford, Deutschland (Nordrhein-Westfalen) - Münsterkirche Sankt Marien und Pusinna
Gemeinde: Herford
Region:Westfalen
Adresse: Münsterkirchplatz 2, 32052, Herford
Website: http://www.herfordmitte.de/
http://www.kirchenmusik-im-herforder-muenster.de/
Beschreibung nr.: 2026837.
Gebaut von: Friedrich Meyer (1869)
Destroyed (1945)
In 1868-1869 bouwde Friedrich Meyer een nieuw hoofdorgel voor de Münsterkirche in Herford. Het instrument werd door dezelfde bouwer in 1891 uitgebreid. Het was gebouwd met sleepladen en één kegellade (voor het derde manuaal). In 1917 werden de frontpijpen gevorderd. Men besloot hierna het orgel geheel te laten ombouwen en moderniseren door Ernst Klaßmeyer. De verbouwing was geen succes, het orgel functioneerde slecht en vertoonde allerlei gebreken. Uiteindelijk is de klus overgenomen door Furtwängler & Hammer, die de werkzaamheden in 1925 voltooiden. Door bombardementen in 1944/1945 is het instrument uiteindelijk verwoest.
Technische Daten
Disposition
Hauptwerk: Prinzipal 16', Prinzipal 8', Gambe 8', Hohlflöte 8', Gemshorn 8', Gedackt 8', Oktave 4', Hohlflöte 4', Gambe 4', Rauschquint 2 fach (2 2/3'), Cornett 4 fach (4'), Mixtur 4 fach (2'), Zimbel 3 fach (1'), Trompete 16', Trompete 8'.
Positiv: Lieblich Gedackt 16', Prinzipal 8', Flauto Traverso 8', Salicional 8', Quintatön 8', Oktave 4', Flauto Traverso 4', Fugara 4', Doublette 2', Scharff 4 fach (2 2/3'), Klarinette 8'.
Schwellwerk: Quintatön 16', Geigenprinzipal 8', Wienerflöte 8', Lieblich Gedackt 8', Aeoline 8', Vox Coelestis 8', Oktave 4', Gemshorn 4', Flauto Dolce 4', Violine 2', Progressio Harmonique, Oboe 8'.
Pedal: Prinzipalbaß 16', Subbaß 16', Violonbaß 16', Quintbaß 10 2/3', Prinzipal 8', Violoncello 8', Gedacktbaß 8', Oktave 4', Cornett 3 fach (5 1/3'), Bombarde 32', Posaune 16', Trompete 8', Clairon 4'.
Koppeln: Hauptwerk - Positiv, Hauptwerk - Schwellwerk, Pedal - Hauptwerk, Pedal - Positiv, Pedal - Schwellwerk.
Nebenregister und Spielhilfen: 3 feste Kombinationen (mf - f - tutti).
Herford, Deutschland (Nordrhein-Westfalen) - Münsterkirche Sankt Marien und Pusinna
Gemeinde: Herford
Region:Westfalen
Adresse: Münsterkirchplatz 2, 32052, Herford
Website: http://www.herfordmitte.de/
http://www.kirchenmusik-im-herforder-muenster.de/
Beschreibung nr.: 2026837.
Gebaut von: Friedrich Meyer (1869)
Destroyed (1945)
Jahr | Orgelbauer | Opus | Aktivität | 1869 | Friedrich Meyer | Neubau | 1891 | Friedrich Meyer | Vergrößerung | 1920 | Ernst Klaßmeyer | Umbau | 1925 | Furtwängler & Hammer | Verschiedene Tätigkeiten |
In 1868-1869 bouwde Friedrich Meyer een nieuw hoofdorgel voor de Münsterkirche in Herford. Het instrument werd door dezelfde bouwer in 1891 uitgebreid. Het was gebouwd met sleepladen en één kegellade (voor het derde manuaal). In 1917 werden de frontpijpen gevorderd. Men besloot hierna het orgel geheel te laten ombouwen en moderniseren door Ernst Klaßmeyer. De verbouwing was geen succes, het orgel functioneerde slecht en vertoonde allerlei gebreken. Uiteindelijk is de klus overgenomen door Furtwängler & Hammer, die de werkzaamheden in 1925 voltooiden. Door bombardementen in 1944/1945 is het instrument uiteindelijk verwoest.
Technische Daten
Anzahl Register pro Manual | |
- Hauptwerk | 15 |
- Positiv | 11 |
- Schwellwerk | 12 |
- Pedal | 13 |
Gesamtzahl der Stimmen | 51 |
Tastentraktur | Mechanical |
Registertraktur | Mechanical, Pneumatisch (Schwellwerk) |
Windlade(n) | Slider chest, Kegellade (Schwellwerk) |
Disposition
Hauptwerk: Prinzipal 16', Prinzipal 8', Gambe 8', Hohlflöte 8', Gemshorn 8', Gedackt 8', Oktave 4', Hohlflöte 4', Gambe 4', Rauschquint 2 fach (2 2/3'), Cornett 4 fach (4'), Mixtur 4 fach (2'), Zimbel 3 fach (1'), Trompete 16', Trompete 8'.
Positiv: Lieblich Gedackt 16', Prinzipal 8', Flauto Traverso 8', Salicional 8', Quintatön 8', Oktave 4', Flauto Traverso 4', Fugara 4', Doublette 2', Scharff 4 fach (2 2/3'), Klarinette 8'.
Schwellwerk: Quintatön 16', Geigenprinzipal 8', Wienerflöte 8', Lieblich Gedackt 8', Aeoline 8', Vox Coelestis 8', Oktave 4', Gemshorn 4', Flauto Dolce 4', Violine 2', Progressio Harmonique, Oboe 8'.
Pedal: Prinzipalbaß 16', Subbaß 16', Violonbaß 16', Quintbaß 10 2/3', Prinzipal 8', Violoncello 8', Gedacktbaß 8', Oktave 4', Cornett 3 fach (5 1/3'), Bombarde 32', Posaune 16', Trompete 8', Clairon 4'.
Koppeln: Hauptwerk - Positiv, Hauptwerk - Schwellwerk, Pedal - Hauptwerk, Pedal - Positiv, Pedal - Schwellwerk.
Nebenregister und Spielhilfen: 3 feste Kombinationen (mf - f - tutti).
Übrige dispositiondaten | |
---|---|
Mehrere dispositionen |
Na de verbouwing van 1891 luidde de dispositie: Hauptwerk: Principal 16', Principal 8', Hohlflöte 8', Gambe 8', Gemshorn 8', Gedackt 8', Quinte 5 1/3', Octave 4', Hohlflöte 4', Quinte 2 2/3', Octave 2', Cornett 3-4 fach (4'), Mixtur 4 fach (2'), Cymbel 3 fach (1'), Trompete 16', Trompete 8', Clairon 4'. Positiv: Lieblich Gedackt 16', Geigenprincipal 8', Salicional 8', Harmonica 8', Flöte Travers 8', Lieblich Gedackt 8', Octave 4', Flöte Traverse 4', Rauschquinte 2 2/3'+2', Scharff 4 fach (2'), Clarinette 8'. Schwellwerk: Quintatön 16', Minorprincipal 8', Aeoline 8', Vox Coelestis 8', Wienerflöte 8', Still Gedackt 8', Fugara 4', Gemshorn 4', Flauto Dolce 4', Cornettino 3-4 fach, Progressio Harmonica 2-4 fach, Oboe 8'. Pedal: Principalbaß 16', Violon 16', Subbaß 16', Quintbaß 10 2/3', Octavbaß 8', Cello 8', Gedacktbaß 8', Octave 4', Posaune 32', Posaune 16', Trompete 8'. |
Literatur |
Orgelbau-Nachrichten. - In: Zeitschrift für Instrumentenbau, 14. Jahrg. No. 27, 21. Juni 1894. |