Spring naar content
Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.

Bild: Michiel van 't Einde

Haarlem, Nederland (Noord-Holland) - Adelbertuskerk
Gemeinde: Haarlem
Adresse: Rijksstraatweg 26, 2022 DA, Haarlem
Website: https://www.parochiefranciscus.net/

Beschreibung nr.: 1010354.

Gebaut von: L. Ypma & Co. (1902)

JahrOrgelbauerOpusAktivität
1902 L. Ypma & Co.  Neubau
1929 firma Jos H. Vermeulen  Umbau
1961 firma Jos H. Vermeulen  Umbau
2010 Volunteers  Vergrößerung

  • De Adelbertuskerk in Haarlem-Noord heeft tot 1996 Sint Liduinakerk geheten. Na het samenvoegen van de parochies van de Heilig Hartkerk, de Sint Elisabethkerk en de Sint Liduinakerk is de Sint Liduinakerk als kerkgebouw in gebruik gebleven. Het gebouw is gerenoveerd en heeft de nieuwe naam Adelbertuskerk gekregen.
  • Het hoofdorgel van de Adelbertuskerk in Haarlem is in 1902 geleverd door de firma Ypma voor de toen nog Sint Liduinakerk. In 1929 werd het orgel door de firma Vermeulen uit Alkmaar volledig verbouwd. Het instrument is in 1961 gerestaureerd door Vermeulen, hierbij geadviseerd door Albert de Klerk. De dispositie werd aangepast, zodat een meer evenwichtige opbouw ontstond. Op 10 december 1961 is het orgel weer in gebruik genomen. Albert de Klerk speelde hierbij werken van Händel, Couperin, Duruflé en Franck.
  • Vanaf 2010 is het orgel uitgebreid door vrijwilligers tot een drieklaviers instrument met 63 stemmen.

Kurze Übersicht der Orte, an denen die Orgel gestanden hat
1902HaarlemSint Liduinakerk
1996HaarlemAdelbertuskerk

Technische Daten
Anzahl Register pro Manual
- Hoofdwerk22
- Positief12
- Zwelwerk14
- Pedaal15
Gesamtzahl der Stimmen63
TastentrakturElectrical
RegistertrakturElectrical
Windlade(n)Cone chests

Disposition
Hoofdwerk (C-g'''): Violon 32', Prestant 16', Bourdon 16', Principaal 8', Bourdon 8', Salicionaal 8', Quintadeen 8', Flute Harmonique 8', Octaaf 4', Fluit 4', Salicet 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Nachthoorn 2', Cornet V sterk, Tertiaan II sterk, Mixtuur III-V sterk, Cymbel II sterk, Fagot 16', Trompet 8', Dulciaan 8', Klaroen 4', Tremolo.
Positief (C-g'''): Quintadeen 16', Prestant 8', Holpijp 8', Prestant 4', Roerfluit 4', Nasard 2 2/3', Octaaf 2', Woudfluit 2', Quint 1 1/3', Sesquialter II sterk, Scherp III sterk, Schalmeij 8', Tremolo.
Zwelwerk (C-g'''): Viola di Gamba 8', Voix Céleste 8', Bourdon 8', Prestantfluit 4', Aeoline 4', Roerquint 2 2/3', Piccolo 2', Terts 1 3/5', Larigot 1 1/3', Septime 1 1/7', Flageolet 1', Regaal 16', Basson Hobo 8', Vox Humana 8', Tremolo.
Pedaal (C-f'): Weidebas 32', Prestant 16', Subbas 16', Quint 12', Prestant 8', Fluitbas 8', Gedekt 8', Quint 6', Octaaf 4', Open Fluit 4', Mixtuur III sterk, Bombarde 32', Bazuin 16', Trombone 8', Trompet 4'.
Sonstige Register: Nachtegaal.
Koppeln: Hoofdwerk - Positief, Hoofdwerk - Zwelwerk, Positief - Zwelwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief, Pedaal - Zwelwerk.

Übrige dispositiondaten
Mehrere dispositionen De dispositie luidde vanaf 1961:
Manuaal I: Kwintadeen 16', Prestant 8', Salicionaal 8', Bourdon 8', Octaaf 4', Fluit 4', Octaaf 2', Mixtuur III-V sterk, Trompet 8'.
Manuaal II: Prestantfluit 8', Holpijp 8', Zingend Prestant 4', Fluit 4', Nasard 2 2/3', Piccolo 2', Terts 1 3/5', Superkwint 1 1/3', Scherp III-IV sterk, Echotrompet 8'.
Pedaal: Subbas 16', Gedekt 8', Fluitbas 8', Fagot 16'.
Literatur Geslaagde vernieuwing van het Liduinakerk-orgel : Bespeling door Albert de Klerk / P. Zwaanswijk. - In: Haarlems Dagblad, 11 december 1961.

Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.
Bild: Michiel van 't Einde
Oorspronkelijke situatie. Quelle: firma Vermeulen. Datering: 1929.
Quelle: firma Vermeulen
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 9 September 2012.
Bild: Michiel van 't Einde