Spring naar content
Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.

Bild: Michiel van 't Einde

Maastricht, Nederland (Limburg (Nederlands)) - Kerk van de Heilige Antonius van Padua (Scharn)
Gemeinde: Maastricht
Adresse: Wethouder Van Caldenborghlaan, 6226 BR, Maastricht

Beschreibung nr.: 1001601.

Gebaut von: Gebroeders Vermeulen (1931)

JahrOrgelbauerOpusAktivität
1931 Gebroeders Vermeulen  Neubau
1952 Gebroeders Vermeulen  Verschiedene Tätigkeiten
1962 Verschueren Orgelbouw577 Übersetzung

  • Het orgel van de Antonius van Paduakerk in Maastricht-Scharn is in 1931 gebouwd als concertorgel voor de voormalige Dominicanenkerk in Maastricht. Dit kerkgebouw werd als concertzaal gebruikt. De bouw was mogelijk doordat het orgel naast als concertinstrument ook kon worden gebruikt als studieorgel voor leerlingen van de Stedelijke Muziekschool en het Stedelijk Muzieklyceum (thans Conservatorium). Het is op 1 februari 1931 in gebruik genomen met een concert door het Stedelijk Orkest o.l.v. Henri Hermans, waarbij een concert voor orgel en orkest van Jan Nieland dat speciaal voor deze gelegenheid werd geschreven is uitgevoerd. Jan Nieland speelde zelf de orgelpartij. Het orgel werd ook bespeeld door dhr. Franssen, organist van de Sint Servatiuskerk in Maastricht.
  • Het Stedelijk Orkest vertrok enkele jaren later naar het Staargebouw, waardoor slechts de studie-functie overbleef. Op voorstel van Louis Toebosch werd het instrument in 1952 gewijzigd door Vermeulen. Het gebruik van het orgel en van de kerkruimte voor concertdoeleinden nam echter steeds verder af. De gemeente Maastricht besloot hierop het orgel te ruilen met het kleine orgel van de Sint Antoniuskerk in Scharn, afkomstig uit het Witte Vrouwen-klooster te Maastricht. Dit orgel staat thans in de Cellebroederskapel.
  • In 1962 voerde Verschueren een restauratie uit, wijzigde de tractuur van pneumatisch naar electro-pneumatisch en plaatste het in de Antoniuskerk te Scharn. Adviseurs bij de werkzaamheden waren Jean Wolfs namens de KKOR en dhr. H. de Jong. Op 3 april 1962 is het in gebruik genomen in Scharn met een bespeling door Jean Wolfs.

Kurze Übersicht der Orte, an denen die Orgel gestanden hat
1931MaastrichtDominicanenkerk
1962MaastrichtOnze Lieve Vrouwebasiliek

Technische Daten
Anzahl Register pro Manual
- Hoofdwerk12
- Zwelwerk15
- Pedaal7
Gesamtzahl der Stimmen34
TastentrakturElectropneumatic
RegistertrakturElectropneumatic
Windlade(n)Cone chests
TemperaturEqual temperament

Disposition
Hoofdwerk (C-c''''): Quintadeen 16', Prestant 8', Concertfluit 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fluit 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Sesquialter II sterk, Mixtuur IV-VI sterk, Trompet 8', Kromhoorn 8'.
Zwelwerk (C-c''''): Bourdon 16', Diapason 8', Gamba 8', Celeste 8', Holpijp 8', Prestant 4', Blokfluit 4', Nasard 2 2/3', Piccolo 2', Terts 1 3/5', Superquint 1 1/3', Nachthoorn 1', Scherp III sterk, Trompet 8', Basson-Hobo 8', Tremolant.
Pedaal (C-g'): Contrabas 16', Subbas 16', Openbas 8', Gedektbas 8', Openfluit 4', Bazuin 16', Klaroen 4'.
Koppeln: Hoofdwerk - Zwelwerk, Hoofdwerk - Zwelwerk 4', Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Zwelwerk.
Nebenregister und Spielhilfen: 2 vrije combinaties, 5 vaste combinaties (pp - p - mf - f - tutti), Automatisch Pedaal, Generaal Crescendo.

Übrige dispositiondaten
Mehrere dispositionen The original specification was:
Hoofdwerk (C-c''''): Prestant 16', Prestant 8', Concertfluit 8', Violon 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fluit 4', Octaaf 2', Mixtuur-Cornet III-V sterk, Bariton 16', Trompet Harmoniek 8', Klaroen 4', Tremolo.
Zwelwerk (C-c''''): Bourdon 16', Diapason 8', Salicionaal 8', Viola da Gamba 8', Voix Céleste 8', Holpijp 8', Prestant-Viool 4', Flûte Travers 4', Nasard 2 2/3', Piccolo 2', Tertsfluit 1 3/5', Echo Mixtuur III sterk, Trompet 8', Basson Hobo 8', Vox Humana 8', Carillon (g°-g''), Tremolo.
Pedaal (C-g'): Resultantbas 32', Contrabas 16', Subbas 16', Quintbas 10 2/3', Openbas 8', Openfluit 4', Bazuin 16', Tuba 8'.
Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal II 4', Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal I 16', Manuaal II - Manuaal II 16', Pedaal - Pedaal 4'.
Speelhulpen: 2 vrije combinaties, 5 vaste combinaties (p - mf - f - ff - tutti), Generaal crescendo, Automatische pedaalomschakeling.
Literatur
  • Concertorgel te Maastricht : Inwijding en eerste bespeling. - In: Het Orgel, 28e Jaargang No. 5, Februari 1931.
  • Het Concertorgel te Maastricht. - In: Het Orgel, 28e Jaargang No. 6, Maart 1931.
  • Nieuwe en Herstelde Orgels. - In: Het Orgel, 28e Jaargang No. 7, April 1931.
  • Plechtige Inzegening en Ingebruikname van het overgeplaatste orgel der Parochiekerk St. Antonius v. Padua te Scharn-Heer op dinsdag 3 april 1962 om 8 uur n.m.
  • Orgelnieuws. - In: Sint Gregoriusblad, jaargang 74, nummer 2, februari 1953.
  • Scharn, H. Antonius van Padua. - In: Orgelnieuws fa. L. Verschueren c.v., Pasen 1962.
  • Maastricht orgelstad / G. Quaedvlieg. - Maastricht: Leiter-Nypels, 1968.

Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Michiel van 't Einde. Datering: 1 August 2015.
Bild: Michiel van 't Einde
Bild: Piet Bron. Datering: 8 July 2011.
Bild: Piet Bron
Quelle: fa. L. Verschueren. Datering: 1962.
Quelle: fa. L. Verschueren